17 november 2016

LCHF Pepparkakor

I eftermiddag blev det adventsbak för att hinna prova ut recepten innan det verkligen gäller! Pepparkakor, älskade pepparkakor. Viktigaste julfikat på delad förstaplats med lussebullar. Nu har jag hittat ett recept som är SÅ gott och enkelt! Och jag är såklart jätteglad eftersom jag kan julfika och ändå hålla mig på banan under adventshelgerna.

Jag är inte så mycket för att själv hitta på recept, söker istället upp och testar de som är mest poppis. Detta recept kommer ännu en gång från 56 kilo. Jag har bara ändrat lite mängd i ingredienserna. I förrgår gjorde jag hallongrottor av samma grundrecept och dom blev så goda att jag höll på smälla av! Kakorna blir krispiga och smälter i munnen. Riktiga höjdare.


LCHF Pepparkakor
20 st

100 gram smör
Knappt 5 dl mandelmjöl
0,75 dl ica sötströ
1 äggula
1/2 tsk bakpulver
1 krm vaniljpulver
2 msk pepparkakskryddor


1. Sätt ugnen på 160 grader varmluft.

2. Rör ihop smör och sötning till jämn smet.

3. Blanda i mandelmjöl, pepparkakskryddor (öka om du vill ha mer smak) och vaniljpulver.

4. När du smakat av och är nöjd med kryddningen tillsätt äggula och bakpulvret.

5. Forma till ca 20 små bollar och tryck ut med fingrarna till runda kakor på bakplåtspapper. Dom ska vara ganska kladdiga och inte för torra.

6. Grädda ca 15 minuter eller till kakorna blivit lite bruna.

7. Ta ut kakorna, de kommer vara jättemjuka/nästan blöta så rör dom inte, de stelnar så fort de fått svalna och blir spröda och goda! Godast efter en stund i kylen.

Vill du göra hallongrottor skippar du pepparkakskryddorna och trycker ett hål i varje kaka med tummen och fyller med hallonsylt (tex önos lågkalori) MUMS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar