22 oktober 2016

Svar på kommentar!

Gick igenom mina kommentarer och såg att jag inte svarat på en fråga jag fick! Det handlar om min övergång till LCHF i juletid.

"Bra jobbat :) Fuskade du på julen el du fick till julmaten ändå? Vi har funderat ett tag här hemma på att börja men snart är det ju jul. Jag älskar ju potatisgratängen då och never stop godis och risgrynsgröt och saftsås."



Svar: Jag började med LCHF runt advent och då hade jag inte samma kunskaper som jag har idag. Jag unnade mig varje fredag, kanske en lussebulle eller några pepparkakor. Jag gick ändå ner mycket i vikt eftersom jag åt bra på vardagarna. Gjorde undantag på julafton och åt vanlig kost men tog så lite som möjligt av kolhydraterna. Drog ner helt enkelt, men uteslöt inte helt. Åt inget julgodis, vi hade inget sånt på julafton utan bara efterrätt. Det jag hade bestämt innan var att jag skulle unna mig en ask mörk choklad från aladdin under hela jul-nyår. Som jag idag aldrig skulle köpa för den är rena sötblasket för mig nu, haha. Inte alls LCHF.

Denna jul är jag mer återhållsam. Dels för att jag är mycket mer insatt men också för att kroppen vänjer sig efter ett tag och ställer allt högre krav på att man ska äta rätt! Nu äter jag väldigt strikt och skulle inte alls kunna tänka mig en lussebulle en fredag för då vet jag att allting avstannar 1-2 veckor. Vill inte heller utsätta mig för kolhydrater idag. Så jag hittar alternativ istället!

Den större delen av den traditionella julmaten är den perfekta LCHF-maten! Det finns många olika recept som är toppen och snarlika allt man längtar efter. Jag kan tipsa om två sidor som varit guld värda för mig sen jag började.. "LCHF - Tips, pepp och Recept!" och LCHF- Recept!" På FB. Googla också olika julrecept så kommer många alternativ upp som gör att du kan äta gott i adventstid. Jag ska julbaka närmare advent och kommer dela med mig av recepten här också.

Sen är det ju viktigt att förstå att man måste kompromissa. Att bryta vanorna kan kännas väldigt jobbigt, men där handlar det om vad som är mest viktigt, mest värt. Tar man sig igenom det får man helt nya vanor och allt återgår till det normala efter en stund!


Men på julafton, då är nästan allt tillåtet i min värld. Där sätter man sina egna gränser. Vill man ha lite av Janssons eller Sillsallad, då tar man av den! Så tänker jag. Julafton är en dag om året. Däremot skulle jag aldrig äta det klassiska julgodiset som knäck och kola utan då passar mörk chokladbräck eller mörk ischoklad mycket bättre! Gillar du potatisgratäng kan jag tipsa om rättikagratäng. Och saftsås kan du fortsättningsvis äta om den baseras på hallon, söta bara med sötströ istället och använd inte förtjockningsmedel. Byt ut Ris a La malta till Keso a la malta. Googla och läs på, sök sidor på nätet och låna böcker så ska du se att det finns en hel värld som är full av smarriga julsmaker! Det är inte alls så svårt man kan tro att fixa nya vanor, bara man vill det tillräckligt mycket :)

Det kommer ett inlägg längre fram om mina övriga lchf-tips om man kör fast osv! Fått en del kommentarer om detta. Sen lämnar jag detta ämne (förutom recepten) eftersom bloggen handlar om julen och besvarar lchf-kommentarer i kommentarsfältet fortsättningsvis! :) Bara fråga på där, men ska försöka hålla mig till julen i inläggen framöver för er som inte äter lchf eller är intresserad av sånt. 

1 kommentar: