9 september 2016

Julrecept: Hemgjord glögg

Ikväll uppstod magin, doften av jul spred sig genom huset! Jag köpte ingredienser och gjorde egen glögg. Den blev faktiskt riktigt god och smakade ungefär som köpeglögg! Ganska lik Saturnus utan tillsatt socker i smaken om jag inte minns fel.

Det här receptet hittade jag hos Lifezone. Jag har tillsatt sötning och adderat citronsaft för att få den lite syrligare. Fixar inte att dricka glögg helt utan sötning och så måste det vara lite syrligt för att få lite balans.


Hemgjord glögg
3 portioner + påtår

3,7 dl rödvin (med eller utan alkohol)
2,5 dl vatten
1/2 blodapelsin eller vanlig apelsin 
1/2 tsk kardemummakärnor
1 kanelstång
1 dl björnbär
1/2 dl svarta vinbär eller blåbär
1/2 dl hallon
1/2 tsk hela nejlikor
5,5 msk sötströ (eller socker, obs smaka av!)
1/2 - 1 tsk saft från citron

1. Skala och dela apelsinhalvan i 2-3 delar. Blanda ihop allt utom citronsaft och sötströ i en kastrull och koka lätt ca 7-10 min. (Har du socker istället kan du koka med detta från början men passa doseringen, ibland behövs mindre socker än sötströ.) Vill du behålla alkoholen och göra starkvinsglögg får det inte koka utan ta av när det börjar sjuda. 

2.  Smaka av med sötströ och citronsaft när du tagit av från plattan. 

3. Ta bort apelsinbitarna. Låt dra minst 2 timmar, helst över natten för att få ut mest smak av glöggen. Sila av 1-2 gånger, värm och njut!

3 kommentarer:

  1. Det låter väldigt gott, nu blev jag sugen på att testa själv!

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig gjort egen glögg förut men nu blev jag sugen på att testa detta :)

    SvaraRadera
  3. Låter mysigt med glögg...men jag väntar nog tills det blir lite kallare. Förra året testade jag att göra glögg på lingon och det blev riktigt gott och kändes mer hälsosamt än köpt...även fast jag tillsatte socker:)

    SvaraRadera